آغاز مصاحبه پذیرش طلاب سطح 2
مصاحبه پذیرش طلاب سطح 2 (دوره حضوری) جهت سال تحصیلی 96-95 ، از تاریخ 95/4/20 در حوزه علمیه بقیه الله الاعظم(عج) نسیم شهر به مدت سه روز انجام می شود.
زندگی نامه حضرت آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم رهبر شیعیان بحرین
حضرت آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم در سال 1938 میلادی در منطقه الدراز بحرین چشم به دنیا گشود ، در طول تحصیلات ابتدایی و متوسطه به استعداد و هوش سرشار شهرت یافت در همان حین در دادن آگاهی های دینی به هم سالان خود اهتمام می ورزید.
آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم تدریس خود را در مدارس دولتی در ابتدای دهه ی 60 آغاز کرد ، همزمان به تحصیل علوم دینی نیز اشتغال داشت.
در سال 1964 میلادی برای ادامه ی تحصیل علوم اسلامی به نجف اشرف هجرت نمود و تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده فقه و اصول نجف اشرف ادامه داد و در عین حال از اساتید بزرگ حوزه علیمه استفاده نمود ، مانند شهید سید محمد باقر صدر که شخصیت ممتاز او ، ایشان را تحت تاثیر قرار داده از افکار تابناکش استفاده نمود ، در طول این سالها دو بار برای تبلیغ به بحرین مراجعت نمود.
تا اینکه در سال 1972 میلادی از او خواسته شد که به بحرین بازگردد و در مجلسی که برای نوشتن قانون اساسی و ایجاد پارلمان مردمی و تشکیل سه قوه مهم در کشور که منتخب مردم باشد ، تشکیل شده بود شرکت نماید ، ایشان به دستور آیت الله شهید سید محمد باقر صدر و شیخ محمد امین زین الدین به بحرین مراجعت نمود و در این مجلس حضور داشت در تمام مدت حضورش در دفاع از عملی نمودن دستورات اسلامی از هیچ چیز فروگذار نکرد.
در سال 1972 میلادی، در تاسیس و ایجاد (جمعیت توعیه اسلامی) شرکت نمود ، هدف از ایجاد این جمعیت ، جلوگیری از نشر و اشاعیه افکار مارکسیستی در میان جوانان در آن برهه از زمان بود تا زمانی که حکام بحرین فعالیت این جمعیت را ممنوع اعلام کردند (1984) ، ایشان ریاست ان را به عهده داشتند.
در سال 1973 میلادی از بارزترین شخصیتهای دینی و فعال مجلس ملی بشمار می آمدند ، که به تحقق عملی دین مبین در جامعه معتقد بودند و صیانت جامعه را مرهون تطبیق دستورات اسلام می دانستند تا اینکه این مجلس از طرف دولت بحرین در سال 1975 میلادی منحل گشت.
آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم زندگی خود را وقف حراست از دین نمود ، همواره به تدریس و تبلیغ و نشر آگاهی های دینی از طریق امامت نماز جمعه و جماعت در مساجد بحرین و شرکت در مجالس دینی و سیاسی و احیای مناسبتهای اسلامی پرداخت تا اینکه سنبل پدر روحانی و مربی فاضل ، قشر نخبه ی شیعیان بحرین قرار گرفت.
ایشان ید طولایی در جهت مصون ماندن جوانان از به دام افتادن درافکار مارکسیستی و سرمایه گرازی غرب آن زمان که جوامع اسلامی ما را در می نوردید ، داشتند.
همواره افکار دینی را به سبک روز و بسیار جذاب مطرح نموده بخصوص قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بعد از آن که مواضع ایشان در جهت تایید و الهام گیری از این انقلاب و پیروی از نظرات بنیان گذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) بود .
در سال 1992 میلادی برای تکمیل تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه قم هجرت نمودند و نزد مراجع عالی قدر آیت الله سید کاظم حائری و آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی تلمذ نموده تا اینکه به شهادت بزرگان حوزه به درجه فقاهت و اجتهاد نائل شده ، و به تدریس بحث خارج فقه و اصول مشغول گشتند.
در سال 1994 آن هنگام که در بحرین مردم برای دفاع از مطالبات مشروع تحرکات خود را آغاز کردند ، ایشان از دور رهنمودهای لازم را به مردم می دادند به طوری که سخنان و بیانات ایشان در سختترین و شدیدترین لحظات اثر چشم گیری در دادن روحیه به مبارزان داشت.
پس از بهبود جو سیاسی در سال 2001 به بحرین بازگشتند و به اشاره مرجعیت رشید و استقبال بی نظیر مردم زمام رهبری را به عهده گرفتند و تا کنون توانایی خود را در هدایت قشرهای مختلف مردم به اثبات رسانده اند.
حضرت آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم در سال 2004 به تاسیس مجلس علمایی اسلامی در بحرین پرداختند این مجلس مسائل زیادی را دنبال میکند مانند هدایت صحیح شیعیان در جو فساد و انحراف که از هر طرف جوانان را هدف قرار داده ، از لحاظ فکری ، عقیدتی ، دینی و تربیتی و در به وجود آمدن نسلی نو ، قوی از نقطه نظر دفاع از عقاید صحیح شیعه و برخودار از اخلاق و تربیت عالی دینی.
ایشان در دور اول ، ریاست این مجلس را بعهده داشتند و ریاست دوم مجلس زیر سایه ی راهنمایی های ایشان فعالیت میکند.
همچنان که دفاتر ایشان مرجع نجات بخش مردم در تمامی جوانب زندگیست ، خداوند ایشان را برای خدمت به دین و مردم حفظ نماید .
فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت ، ایثار و پیروزی
آزادسازی خرمشهر
آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد (که در ۱۳۶۱ خورشیدی پس از ۵۷۸ روز اشغال بعنوان مهم ترین هدف عملیات الی بیت المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) انجام گرفت. بازپس گیری خرمشهر در پی مرحله چهارم عملیات الی بیت المقدس که از ۱ تا ۴ خرداد ۱۳۶۱ روی داد، برآورده شد.
نبرد شهری خرمشهر
پس از حمله نیروهای عراقی به خرمشهر جمعی از نیروهای داوطلب از خرمشهر، اصفهان و تهران به مدت شش ماه خانه به خانه در مقابل نیروهای عراقی مقاومت کرده و از سقوط ان تا مدتها جلوگیری کردند. از جمله داوطلبین محمد رضا جبل عاملی از اصفهان بود که در اثر اصابت ترکش در حین امدادگری در تاریخ شش اسفند ۱۳۵۹ کشته شد.
امام روح الله خمینی در ۳ خرداد ۱۳۶۱ به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد. در اولین بخش این بیانیه آمده است: ‘خرمشهر را خدا آزاد کرد’
با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بی حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود.
در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند. ایران در جریان عملیات ۲۶ روزه بیت المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید ۶٬۰۰۰ شهید (۴٬۴۶۰ شهید سپاه و ۱٬۰۸۶ شهید ارتش) و ۲۴ هزار مجروح داد.
آزادسازی خرمشهر از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می شود. در ایران از این عملیات و روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرده است.
در پی آغاز عملیات بیت المقدس در نیمه شب دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ چند هدف عمده استراتژیک و تاکتیتکی از جانب نیروهای ایرانی دنبال می شد این اهداف عبارت بودند از:
بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین المللی
نشان دادن برتری قدرت سیاسی-نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه
انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی
آزادسازی خرمشهر از اشغال متجاوزین
آزاد سازی خرمشهر در حقیقت از اهداف مرحله چهارم عملیات بیت المقدس بود. در ساعت ۲۲:۳۰ شامگاه شنبه، ۱ خردادماه ۱۳۶۱، مرحله چهارم این عملیات با اعلام رمز یامحمدبن عبدالله، از بی سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل کننده، با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد. در پایان این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آمد. در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.
پس از فتح خرمشهر
پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در اولین اقدام خود پس از آزاد سازی شهر، در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند. خبر این پیروزی به سرعت پخش شد و مردم در سرتاسر ایران به خیابان آمدند و به شادی و پخش شیرینی پرداختند.
فتح خرمشهر انعکاس جهانی داشت و از نظر سیاسی عراق با از دست دادن خرمشهر تکیه گاهش را برای مذاکره از دست داد. جنگ ایران و عراق به طور کلی به دو مقطع تقسیم می شود، مقطع اول مربوط به آغاز جنگ تا آزاد سازی خرمشهر است که استراتژی ایران نظامی و با هدف بیرون راندن عراق از خاک کشور بود و مقطع بعدی مربوط به پس از آزاد سازی خرمشهر است که استراتژی ایران دوگانه بود.
آن طور که صیاد شیرازی نقل می کند، استراتژی پس از آزادی خرمشهر استراتژی سیاسی شد و شامل انجام یک عملیات نظامی برای تحقق صلح و با استفاده از عملیات نظامی برای آنکه بتوان از طریقدیپلماسی جنگ را تمام کرد. به عبارت دیگر تصمیم بر آن بود تا عملیات نظامی به عنوان ابزاری در خدمت دیپلماسی قرار گیرد. این استراتژی سیاسی بود ولی هدف عملیات و جنگ نبود بلکه هدف حمایت از سیاست خارجی بود.
نشست بررسی حریم خصوصی از دیدگاه اسلام
نشست بررسی حریم خصوصی از دیدگاه اسلام
در قرآن کریم و در فقه ما قوانین و دستورات بسیار زیادی وجود دارد که مبنای آن مراعات کردن حریم خصوصی است .در فرهنگ ما حریم خصوصی ، اطلاعات انسان ها ست که مخفی است و دیگران حق ندارند بدانند . در فرهنگ غرب حریم خصوصی ، لذت بردن از زندگی است و هرگونه رفتاری که مانع لذت بردن افراد شود قابل قبول نیست .
قلمرو حریم خصوصی :
1- اندیشه و عقیده انسان : هرگونه پرس و جو و بدست آوردن عقیده دیگران نوعی تجاوز به حریم خصوصی است .در قرآن اشاره شده ( ولا تجسسوا : پرس و جو نکنید ) تفتیش عقاید یعنی تجاوز به حریم خصوصی .تفتیش به دو صورت سنتی ( سوال کردن ) و جدید (ابزار های جدید مانند فیلم ، عکس) اگر تفکری تبلیغ شود انتقال افکار خصوصی به دیگران ، نقض حریم خصوصی است .
در هنگام استخدام و یا پذیرش در حوزه از ما سوال می کنند ، این تفتیش عقاید نیست ؟ در محاکم قضایی از مجرم ها سوال می کنند ، این تجاوز به حریم خصوصی نیست ؟
2- جسم وجان انسان : ضربه زدن به جسم و جان دیگران ممنوع و نقض حریم خصوصی است . در فقه مجموعه مطالبی با عنوان قصاص و دیات داریم که اگر فرد به جسم و جان انسانی ضربه ای بزند باید مجازات شود .هر گونه دستگیری ، آدم ربایی ، تهدید انسان ها به زدن و کشتن ، زدن برای اقرار و اعتراف گرفتن
زدن برای اقرار و اعتراف گرفتن از زندانیان ، تجاوز به حریم خصوصی نیست ؟
بیما ری های انسان ها ، انحصاراً به خودشان مربوط است ، هیچ پزشک ، درمانگر و آزمایشگاهی حق ندارد اطلاعات شخص را به دیگران اطلاع دهد .
3- اموال و دارایی
هرگونه پی گیری اطلاعات ، برداشتن و مصادره کردن در مورد اموال مردم ، نقض حریم خصوصی است .
4- ناموس
منظور از ناموس جنس مونث ( مادر ، خواهر ، زن ، دختر ) ، هرگونه دسترسی و دستیابی به این ناموس ها نقض حریم خصوصی است . انواع مختلف دسترسی وجود دارد حتی نگاه کردن نامناسب (ریبه : بالذت) .حتی صحبت کردن هم باید محترمانه و نجیبانه باشد.
راه کارهای اسلام برای حفظ حریم خصوصی ناموس دیگران 1- پوشش و حجاب 2- مخفی نگه داشتن روابط زناشویی ( اشاره سوره نور به حریم خصوصی پدر و مادر )
5- آبروی انسان
در فقه آبرو، جان و مال خیلی مهم است .حفظ آبرو بالاتر از جان انسان هاست . امام علی (ع) : آبروی خودتان را با پول جمع کنید و نیز فرمودند : حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است .دروغ ، تهمت ، غیبت از مصادیق نقض حریم خصوصی آبرو است .
پیامبر اکرم (ص) : فرمودند : در شب معراج از جایی عبور می کردم که کسانی رادیدم که با ناخن های خود در صورتهایشان خش می انداختند .پیامبر از جبرئیل پرسید : اینها چه کسانی هستند ؟ جبرئیل گفت : این ها کسانی هستند که آبروی دیگران را می برند .
6- امورات اختصاصی زندگی
محل زندگی ، انتخاب همسر ، تغذیه (میزان تغذیه ، کیفیت تغذیه ) ، وسایل منزل ، تفریحات ….
7- مسکن
خداوند خانه های شما را کانون استراحت قرار داده است (نمل ) هرگونه نقض این استراحت و سلب آسایش در مسکن نقض حریم خصوصی است . ورود به منزل دیگران باید با اجازه باشد .
( نظر: نگاه کردن در مبانی فقهی نهی شده ، رأی : دیدن که مورد نهی نیست )
8- شغل
انتخاب محل شغل ، نوع شغل ، زمان شغل ….
9- اطلاعات شخصی
اطلاعات شخصی به دو دسته محرمانه و غیر محرمانه تقسیم می شود .اطلاعات محرمانه جزو حریم خصوصی شخص می باشند . پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : به دنبال عورت دیگران « چیزهایی که مردم از آشکار شدنشان در نزد دیگران پرهیز می کنند » نباشید تا زوایای پنهان دیگران را کشف کنید که خداوند زوایای پنهان تو را برای دیگران کشف و آشکار می کند . ( اصول کافی )
10- ارتباطات
انسان ها به دلیل اجتماعی بودن ارتباطاتی با دیگران دارند . راه های ارتباطی مختلف است . همه ابزار های ارتباطی انسان ها ، حریم خصوصی آن هاست . از ظن و گمان بیهوده پرهیز کنید و تجسس نکنید .(حجرات) تجسس زاییده ظن و گمان است .
خلاصه مباحث جلسه سوم آداب المتعلمین
فصل چهارم:جدیت،مواظبت کردن وملازم تلاش بودن
سزاوار است طلبه علوم دینی،جدیت ومواظبت داشته باشد(من طلب شیئا وجدَّ وجد ومن قرأ بابا و لجَّ ولج)،به قدر تلاشت به آرزوهایت می رسی.
در یادگیری تلاش سه گروه لازم است:
1.المتعلِّم(خود طلبه)
2.استاد
3.پدر
مواظبت بر درس ویادگیری وتکراربر طلبه لازم است(الدرس حرف والتکرار حرف)
تکرار:در اول شب(بعد از نماز مغرب)،آخر شب مابین عشاعین(بین نماز مغرب وعشاء)وقت سحر ووقتهای مبارک(مثل شب قدرو…)؛من أسحر نفسه بالیل فقد فرح قلبه بالنهار.
ایام نوجوانی وجوانی را باید غنیمت شمرد.
گفته اند؛نفست را خیلی تحت فشار قرار نده که اطاعت را نکند،واز سوی دیگرنفس را باید رام کرد:با وعده دادن افسار نفس را دست خودت نگه دار،اول نفس را مهار کن وبعد سوارش شونه اینکه نفس سوار تو شود.با مدارا(آرامش)نفس خود را رام کن تادر همه امور با تو همراه شود.طلبه باید در علم همت بالایی داشته باشد.انسان با همتش پرواز می کند همان طور که پرنده با دو بالش پرواز می کند.همت وتلاش لازم وملزوم هم اندباید با هم باشند.سزاوار است طلبه خود رادر طلب علم به سختی بیاندازد (چشیدن لذت علم انسان را به سوی علم می کشاند)، در فضایل علوم تأمل کند ودقائق علوم تدبر کند؛علم باقی می ماند وحیات ابدی است(العلماء باقون ما بقی الدّهر)
میلاد پر خیر وبرکت امام سوم شیعیان امام حسین علیه السلام بر تمامی مسلمین مبارک باد
امشب زمين و آسمان گرديده پر شور و شعف
امشب تمام عرشيان بهر زيارت بسته صف
امشب که عيدي ميدهد بر عاشقان شاه نجف
امشب تو هم مستي کن و دل را بري کن از اسف
شکفتن پنجمين گل باغ عصمت و طهارت تهنيت باد.
شرح ولادت حضرت امام حسین علیه السلام
مشهور نزد علمای شیعه این است که ولادت حضرت امام حسین علیه السلام در مدینه روز سوم شعبان سال چهارم هجری بوده است. در توقیع حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به قاسم بن علاء همدانی وکیل حضرت امام حسن عسکری علیه السلام آمده که؛ مولای ما حضرت حسین علیه السلام روز پنج شنبه سوم شعبان متولد شدند پس آن روز را روزه دار و این دعا را بخوان:
«اللهم انی اسئلک بحق المولود فی هذا الیوم…»
ولی بعضی چون شیخ طوسی رحمة الله (با استناد به روایتی از امام صادق علیه السلام) و شیخ مفید رحمه الله ، ولادت آن حضرت را در شب پنجم شعبان و ابن نما رحمه الله روز پنجم نقل کرده اند.
به سند معتبر از حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علیی بن الحسین علیهم السلام روایت شده که چون حضرت حسین علیه السلام متولد شد حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم به اسماء بنت عمیس فرمود: «فرزندم را بیاور» من آن بزرگوار را در جامه ای سفید پیچیده خدمت ان حضرت بردم، آن جناب در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه گفت، و او را در دامن خود نهاد و گریست.
اسماء عرض کرد: پدر و مادرم فدایت، گریه شما از چیست؟ فرمود: برای این فرزندم می گریم. عرض کرد: این کودک که الان به دنیا آمده فرمود: بعد از من گروهی از ستمکاران او را خواهند کشت. خداوند شفاعت مرا به آنها نرساند.
آنگاه فرمود: دخترم فاطمه را از این جریان باخبر نکن چون تازه این فرزند برایش متولد شده است.
سپس به حضرت علی علیه السلام فرمود: او را چه نام می گذاری؟ گفت در نامگذاری بر شما سبقت نمی گیرم؛ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: من هم بر پروردگارم سبقت نگیرم، جبرئیل نازل شد و فرمود:
ای محمد! خدای بزرگ تو را سلام می رساند و می فرماید:
«عَلیٌّ مِنْکَ کَهارونَ مِنْ موسی؛ علی مسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسی است»
او را به اسم پسر هارون نام گذار که شبیر است.
پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم فرمود: زبان من عربی است، جبرئیل عرض کرد نام او را «حسین» بگذار.
چون روز هفتم شد دو گوسفند سیاه و سفید برای او عقیقه کردند و یک رانش را به قابله دادند و سرش را تراشیده به وزن موی سرش نقره تصدق نمودند و خلوق (که چیز خوشبویی است) بر سرش مالیدند و فرمودند: ای اسماء«الدَّمُ فِعْلُ الجاهلیّةِ؛ خون (بر سر نوزاد مالیدن) از آداب دوران جاهلیت است».
حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: چون حضرت حسین علیه السلام به دنیا امد خداوند به جبرییل دستور داد که با هزار ملک فرود آید تا از جانب خداوند و خودش به حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم تهنیت بگوید.
چون جبرئیل نازل می شد در جزیره ای به ملکی از حاملان عرش عبور نمود که نامش فُطرُس بود که خداوند به او دستوری داده که در اجرای آن سستی ورزیده پس بالش را در هم شکسته و در ان جزیره انداخته بود و فطرس هفتصد سال در آنجا به عبادت خداوند مشغول بود تا روزی که امام حسین علیه السلام متولد شد.
چون دید که جبرئیل با ملائکه فرود می آیند از جبرئیل پرسید به کجا می روید؟ فرمود: خداوند نعمتی به حضرت محمد عطا فرموده مرا برای تهنیت و مبارک باد فرستاده است. فطرس گفت: مرا نیز با خود ببر شاید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم برایم دعا کنند. جبرئیل او را به همراه خود برد.
چون خدمت پیامبر صلوات الله علیه رسید و از جانب خداوند و خود تهنیت گفت شرح حال فطرس را به عرض رسانید حضرت فرمود: به او بگو خود را به این مولود بمالد و به جایگاه خود برگردد.
فطرس خود را به حضرت حسین علیه السلام مالید و بالا رفت و در آن حال می گفت ای رسول خدا به زودی امت تو این مولود را شهید می کنند. چون ان بزرگوار بر من حق دارد هر کس او را زیارت کند من زیارت او را به حضرتش می رسانم و هیچ مسلمانی به او سلام ندهد یا بر او صلوات نفرستد مگر آنکه به حضرتش می رسانم.
به روایت مناقب؛ چون فطرس به آسمان بالا رفت می گفت: کیست مثل من و حال آنکه من آزاد شده حسین –فرزند علی و فاطمه علیهما السلام- هستم.
برگزاری جشن میلاد
باتبریک فرارسیدن ایام البیض و میلاد مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی (ع) ، واحد فرهنگی ، مراسم جشنی با سخنرانی استاد ارجمند حوزه و دانشگاه سرکار خانم محمدی و مداحی یکی از طلاب برگزار کرد .
خلاصه مباحث جلسه دوم ازآداب المتعلمین
بهترین علم،علم توحید است وسزاوار است انسان یاد بگیردوبا دلایل، معرفت خداوند را پیدا کند.
سزاوار است طالب علم یک شریک آزموده برای خود بگیرد( انتخاب کند).از ویژگی های هم مباحثه خوب می توان به این موارد اشاره کرد:مجدّ(پرتلاش)،با تقوا،خوش فکر،دوری از کسالت،تنبل نباشد،پرحرف نباشد،مفسد وفتنه گر نباشد.
دوست با دوستش شناخته می شود(فاعتبروا الصاحب بصاحبه).
بر طالب علم لازم است ثبات قدم در علم آموزی داشته باشدوتعظیم کند در برابر علم بانهایت تعظیم.ارزش بگذارد برای علم.حرمت علم وکلاس علمی را نگه دارد،الحرمة خیر من الطاعة،احترام گذاشتن از اطاعت کردن بهتر است.مطالعه نکند وننویسد مگر با وضو ورو به قبله باشد در هنگام درس خواندن.علم را با نهایت تعظیم استماع کند نا با استهزاء (مانند عبد در برابر مولا).باید بین استاد وطلبه به اندازه یک قوس فاصله باشد(حدود نیم متر)وزیاد با استاد نزدیک نشود.از استادش به خوبی یاد کند.
تبریک 13 رجب ،سالروز میلاد مولود کعبه و روز پدر
امام علی (ع) : هر کس طمع در درون داشته باشد خود را حقیر کرده . و کسیکه ناراحتیهایش را فاش کند به ذلت خویش راضی شده . و کسیکه زبانش را بر خود امیر کند شخصیت خود را پایمال کرده است.
حکمت نهج البلاغه
آن شیر دلاور که زبهر طمع نفس / در خوان جهان پنجه نیالود، علی بود
شاهی که وصی بود و ولی بود، علی بود / سلطان سخا و کرم و جود، علی بود
ولادت مولی الموحدین ، امیرالمومنین ، حیدر کرار ، شیر خدا ، مولود کعبه و فرا رسیدن روز پدر را خدمت همه مسلمین جهان تبریک و تهنیت عرض میکنیم . . .
آداب الطلاب (جلسه اول)
کسب معنویت وتهذیب نفس مراحلی است که اگر طلبه جوان درهمان ابتدای طلبگی درکنار خوب درس خواندن به آن اهمیت دهد،موفقیت او حتمی است.برای خدا درس بخواند وامور رابه پروردگار واگذار نماید ان شاء الله نورانیتی کسب خواهد کرد که سعادت دنیا و آخرت را بدنبال خواهد داشت.
برای فراگیری علم شروطی لازم است:1)علم را با نهایت تعظیم استماع کند.مانند عبد در برابر مولای خویش.2)حرمت علم و کلاس علمی را نگه دارد.3)ازاستاد بخوبی یاد کند.
گزارش نشست تحلیل شعار سال 95 (اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل )
به مناسبت فرارسیدن سال نو شمسی و نام گزاری این سال به نام « اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل » از جانب مقام معظم رهبری “مد ظله العالی ” این مدرسه اقدام به برگزاری نشستی تحلیلی در این خصوص با حضور استاد ارجمند حجت الاسلام و االمسلمین آقای عشرتی در تاریخ 22/1/95 ، در سالن اجتماعات مدرسه با حضور طلاب مدرسه ، کرده است .
پیامبر اکرم (ص) : عبادت 10 جزء دارد که 9 جزء آن طلب حلال است .
از سال 76 که مقام معظم رهبری هر سال را به یک عنوان نام گزاری می کنند و مسئولین سعی به اهتمام به آن شعار داشته و کشور در مسیر معین به پیش می رود . از سال 86 ایشان جنگ اقتصادی را در سخنانشان مورد اشاره قرار می دهند و از سال 89 مباحث اقتصادی را مطرح می کنند .در سال 90-91 ما مورد هجمه شدید اقتصادی دشمن ،که همراه با تحریم های شدید اقتصادی بود شدیم .
اهداف دشمن از جنگ اقتصادی : 1- جلوگیری از الگو شدن جمهوری اسلامی در سطح منطقه 2- تغییر رفتار در نظام جمهوری اسلامی 3- دنبال کردن براندازی نظام اسلامی
جنگ اقتصادی از جانب دشمن همراه با ابزاری است که مهمترین آن ها رسانه ( ماهواره ، کارتون ها ، فیلم ها ، بازی ها و …) و تحریم می باشند .
راهکار های ما : 1- گفتمان سازی در سطح جامعه 2- حمایت از تولیدات داخلی (گره زدن صنعت با علم ) 3- خرید تولیدات داخلی 4- فرهنگ استفاده از تولید داخلی 5- پرهیز از اسراف و مصرف گرایی 6- پرهیزاز تجمل گرایی 7- پرهیز از اشرافی گری 8 - خصوصی سازی ( تقویت نظارت و بازرسی بسیار ضعیف کشور ) 9- گفتمان انقلابی ( تفکر انقلابی = اقدام و عمل انقلابی )
صلوات
نقش فرزندان در خانواده
زندگی همراه با سلامتی،خوشبختی،اقتدار وموفقیت،آرزوی هر انسان خردمندی است که بخشی از آن در سایه داشتن فرزندانی سالم وصالح تامین خواهد شد. از این جهت ،فرزندآوری وفرزند افزایی در سبک زندگی اسلامی،از این نظر که تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی افراد می گذارد،مورد توجه وتوصیه می باشد. از سوی دیگر،در شرایط اجتماعی وسیاسی امروز که نشانه های هشدار دهنده ای در باره کاهش جمعیت مسلمانان وجود دارد ودشمنان اسلام نیز با صدها نقشه ونیرنگ جهت نابودی اسلام برنامه ریزی واقدام می کنند،فرزندآوری و تکثیر نسل نسل مسلمانان –که از جمله راهبردهای اسلامی برای گسترش اسلام می باشد –اهیت دو چندانی پیدا کرده است.به عبارت دیگر فرزند آوری از دو بعد کلی دارای اهمیت فوق العاده ای است؛نخست تاثیر گذاری آن برکیفیت زندگی افراد در جامعه است ودیگری،افزایش اقتدار مسلمانان در مقابله با دشمنیهای مخالفان ومعارضان حکومت اسلامی.
نام گذاری سال 1395 به سال اقتصاد مقاومتی،اقدام وعمل
متن پیام پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۵
بسماللهالرّحمنالرّحیم
یا مقلّب القلوب و الأبصار. یا مدبّر اللّیل و النّهار. یا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال.
السّلام علی الصّدّیقه الطّاهره، فاطمه المرضیّه، بنت رسول الله، صلّی الله علیه و آله. و السّلام علی ولیّ الله الأعظم، ارواحنا فداه و عجّل الله فرجه.
عید نوروز را به همهی خانوادههای ایرانی و افراد ایرانی در هر نقطهی عالم تبریک عرض میکنم. عیدتان مبارک باشد هممیهنان عزیز. بخصوص به خانوادههای عزیز شهیدان، به جانبازان عزیز، به خانوادههای محترم آنها، و به همهی ایثارگران تبریک عرض میکنم و یاد شهیدان بزرگوارمان و یاد امام عزیزمان را گرامی میدارم.
سالی که شروع شد -سال ۹۵- هم در آغاز و هم در پایان، متبرک به نام مبارک حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) است. هم اولِ این سال منطبق بر ولادت آن بزرگوار با ماههای قمری است، هم آخر این سال. بنابراین امیدواریم که انشاءالله سال ۹۵ به برکت حضرت زهرا سال مبارکی باشد برای ملت ایران، و از معنویات آن بزرگوار و از راهنمائیهای آن بزرگوار و از زندگی آن بزرگوار درس بگیریم و بهرهمند شویم.
سالی که تمام شد -سال ۹۴- مثل همهی سالهای دیگر، آمیزهای از شیرینیها و تلخیها و فرازها و فرودها بود؛ طبیعت زندگی همین است؛ از تلخی حادثهی منا تا شیرینی راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند؛ در تجربهی برجام، از امیدهائی که برانگیخت، تا نگرانیهائی که در کنار آن هست؛ همهی اینها جزو حوادث سال بود، و همهی سالها همین جور است.
سالها و ایام عمر انسان، مشتمل بر فرصتهائی است و مشتمل بر تهدیدهائی است. هنر ما باید این باشد که از فرصتها استفاده کنیم و تهدیدها را هم تبدیل به فرصت کنیم. سال ۹۵ پیش روی ما است. در این سال هم مانند همیشه، فرصتها و تهدیدهائی وجود دارد. همه باید تلاش کنند تا بتوانیم از فرصتهای این سال به معنای حقیقی کلمه استفاده کنیم و کشور از اول تا آخرِ این سال تفاوتهای محسوسی پیدا کند.
امیدهائی وجود دارد برای سال ۹۵. انسان به مجموعهی اوضاع که نگاه میکند، امیدهائی را مشاهده میکند. البته برای تحقق این امیدها باید تلاش کرد، باید کار شبانهروزی کرد و باید بیوقفه سعی و کوشش کرد. اصل قضیه این است که ملت ایران باید بتواند کاری بکند که خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان و دشمنیهای آنها، از آسیبپذیری خارج کند. ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان، آسیبپذیر نباشیم. آسیبپذیری را به صفر برسانیم.
به گمان من مسئلهی اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه میکند، در میان مسائل اولویتدار، از همه فوریتر و نزدیکتر، مسئلهی اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئلهی اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند.
در مسئلهی اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئلهی تولید داخلی است؛ مسئلهی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئلهی تحرک و رونق اقتصادی و مقابلهی با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس میکنند و مطالبه میکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد که این مطالبات مردم و این خواستههای مردم بجا و بهمورد است.
اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئلهی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همهی اینها در مجموعهی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همهی اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ میشود به جنگ رکود رفت؛ میشود گرانی را مهار کرد؛ میشود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.
گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان میدهد که کارهای وسیعی کردهاند؛ منتها این کارها کارهای مقدماتی است؛ کارهائی است در زمینهی بخشنامهها و دستورها به دستگاههای مختلف؛ اینها کارهای مقدماتی است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفهی ما است؛ که من انشاءالله در سخنرانی شرحش را به آحاد ملت عزیزمان عرض خواهم کرد.
بنابراین آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جادهی مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک سال همهی مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامهریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانههای آن را مشاهده خواهیم کرد. از همهی کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش میکنند، تشکر میکنم.
بار دیگر به ملت عزیزمان سلام و تبریک عرض میکنم و صلوات خدا را بر محمد و آل محمد و بر حضرت بقیه الله اعظم (سلام الله علیه و ارواحنا فداه) مسئلت میکنم.
والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته
چکیده مقالات طلاب
تأثیرات نگاه حرام بر روابط فردی و اجتماعی
گردآورنده : زهرا نانکلی
زمستان 1394
چکیده : موضوع تحقیق حاضر«تأثیرات نگاه حرام بر روابط فردی و اجتماعی» می باشد که وابسته به علوم اجتماعی و روانشناسی است که از دیدگاه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد. هدف از این مقاله آگاهی دادن به افراد نسبت به آسیب های نگاه حرام بر روابط فردی و اجتماعی و آشنا ساختن مردم از مشکلات جدی چشم چرانی می باشد. نگاه حرام یکی از دغدغه های جوامع اسلامی امروز است که همواره باعث بروز مشکلاتی در خانواده های می شود. زیرا نگاه تأثیر مستقیمی بر قلب و روح انسانمی گذارد و عدم کنترل آن سبب بروز ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی می شود. در مقاله حاضر شیوه ی جمع آوری منابع به صورت کتابخانه ای می باشد که با استناد به آیات، روایات، مقالات، کُتب و سایت های مرتبط جمع آوری شده است و به شیوه ی توصیفی تدوین شده است. در این تحقیق به ابعادی چون تعاریف لغوی و اصطلاحی حرام و روابط و اثرات مخرب نگاه حرام بر روابط فردی و نیز اجتماعی پرداخته شده است و نتیجه این که اگر انسان نگاه خود را کنترل کند به سعادت دنیوی و اخروی دست می یابد و از این که زندگی خود و اطرافیانش به ورطه ی نابودی بیفتند، رهایی می یابد. واژگان کلیدی: نگاه، حرام، رابطه، چشم چرانی، آثار
تأثیر تغذیه بر روح و روان
گردآورنده : سکینه رافعی
زمستان 1394
چکیده :
عنوان تحقیق تأثیر تغذیه بر روح و روان میباشد که از دیدگاه روانشناسی اسلامی تحقیق مختصری راجع به آن انجام شده است توجه به تغذیه حلال و حرام یکی از ضروریترین بحث ها در زندگی انسان است. زیرا تأثیراتی که از آنها به جا می ماند در وجود و سعادت شخص اثر مستقیمی خواهد داشت لذا با بررسی تأثیر تغذیه در روح و روان از منظر اسلام سعی شده به این موضوع پرداخته شود.
در این تحقیق ابتدا تعریف مفاهیم، اهمیت تغذیه روحی، ملاکهای حلیت و حرمت غذاها، تأثیر تغذیه حلال در سلامتی روح و روان ، تأثیر تغذیه حرام بر بیماریهای روحی و روانی از دیدگاه آیات و روایات و نظر روانشناسان اسلامی بیان شده که امید است مورد توجه قرار گیرد.
در زمینه تغذیه کتابهای زیادی مانند مفاسد مال و لقمهٔ حرام، خوراکهای حلال و حرام، رزق و روزی از دیدگاه قرآن و … به رشته تحریر در آمده است.از این رو تغذیه به عنوان مهمترین عامل سلامتی، تأثیر بسزایی در روند تکامل روح و جسم و مانع از بیماریهای روحی و روانی است.
واژگان کلیدی : تغذیه – حلال – حرام – تأثیر – سلامت – بیماری- روح و روان
آثار موسیقی حرام بر روح و روان از دیدگاه روانشناسی اسلامی
گردآورنده : زهرا محمدزاده
زمستان 1394
چكيده:
در اين مقاله كه عنوان آن ” آثار موسيقي حرام بر روح و روان” مي باشد، سعي شده از ديدگاه روانشناسي اسلامي تحقيق مختصري انجام گيرد . در جامعه كنوني تشخيص مرز ميان موسيقي حلال و حرام بسيار مهم است و گرايش افراد جامعه به سمت موسيقي باعث شده تا به بررسي موسيقي حرام و تاثيرات آن بر روح و روان ، پرداخته شود . در اين تحقيق ابتدا به تعريف مفاهيم موسيقي ،حرام ، روح ، روان، اهميت سلامت روان پرداخته مي شود و در ادامه مطالبي در مورد ويژگي ها و آثار روحي، رواني موسيقي حرام از ديدگاه قرآن و روايات و از منظر روانشناسي بيان شده است. در اين زمينه تحقيقات زيادي انجام گرفته كه هركدام به صورت هاي مختلفي به موضوع موسيقي و اثرات آن پرداخته اند و سعي شده با مطالعه ي فراوان، مقاله اي توصيفي به روش كتابخانه اي و به صورت منسجم تدوين گردد. واقعيت اين است كه موسيقي حرام آثار بسيار مخربي بر روح و روان دارد و در سقوط انسان بسيار موثر است و بايد از آن دوري گزینیم.
واژگان كليدي: غنا، موسيقي، حرام، لهو، لهب، تاثير، روح، روان.
میلاد با سعادت حضرت زینب سلام الله گرامی باد
از کلمات قصار امام خمینی (ره)
قیام شما جوانهای ایران ،قیام شما ملت ایران که قیام الهی بود،نهضت الهی بود،قرآن را زنده کرد،اسلام را زنده کرد.
اسلام مثل یک طفلی می ماند که باید تربیتش کرد وبزرگش کرد،پرستاری می خواهد.
آنهایی که به عکس جلوه می دهند این نهضت اسلامی را،شما در مقابل آنها بایستید وحق خودتان را به آن طوری که هست ترویج کنید،تا ان شا الله حق در همه بلاد اسلام پیاده بشود وباطل خود به خود از همه ممالک اسلام،بلکه ان شاالله از همه ممالک دنیا از بین برود وذاهق بشود.
نوفل لوشاتو شاهد اشک امام در شهادت امام حسین علیه السلام
آقای علی دوانی می گوید:
زمانی که حضرت امام به پاریس هجرت کرده بودند،من به پارس رفته ودر بیت امام خدمت می کردم.وقتی مرتب اخبار وحشتناک 17 شهریور تهران را به امام می دادند که چه کرده اند وچقدر کشته شده اند،امام عکس العملی از تاثر وهیجانشان نمی داد،وهیچ تاثری در قیافه شان دیده نمی شد حتی وقتی خود من می گریستم ،امام مرا دلداری می داد ومی گفت :"چرا گریه می کنی،صبر داشته باش."ولی چندی بعد روزی در یکی از مجالس امام،شخصی برخاست وشروع به ذکر مصیبت کرد همین که گفت:"السلام علیک یا ابا عبد الله!"فورا رنگ صورت امام تغییر کرد ودیدم که پهنای صورتشان اشک می ریزد.
گزارش نشست تخصصی نقد فرق و نحل انحرافی
این نشست در تاریخ 94/11/10 و94/11/11 از ساعت 8- 12 به مدت 2 روز در سالن همایش آتش نشانی شهر گلستان و از طرف اداره تبلیغات شهرستان بهارستان با حضور اساتید ارجمند آقای پور زند و حجت الاسلام والمسلمین حاتمیان و طلاب و فعالان عرصه فرهنگی -تبلیغی شهرستان برگزار شد .در این نشست ابتدا به دلایل پیدایش عرفان های نوظهور ، سپس به شکل گیری جریان های تکفیری و همچنین به ریشه ها و راه های برون رفت از گرایش جوانان به دین زرتشت و سایر فرقه ها پرداخته شد .
شهادت شیخ نمر(ره)
رهبرمعظم انقلاب فرمودند:این قضیه شهادت شیخ محترم در سعودی قضیه بسیارمهمی است؛ هم ازنظر مرتکبین این جنایت و هم از نظر ناظرین دنیا. امابه لحاظ مرتکبین جنایت: هم جنایت است و هم خطای سیاسی. جنایت است یک انسان مومن عالم مظلومی را که نه توطئه کرده، نه دعوت به حرکت مسلحانه کرده، مثل داعش که ساخته خودشان است، بلکه فقط سخن صریح گفته بود، انتقاد علنی کرده بود؛ آن هم بالای منبر. این کس را به اعدام محکوم کند و خدا می داند در زندان چه شکنجه هایی او را کردند .قتل انسان عالم و آمر به معروف و ناهی از منکر که دارای تعصب دینی و غیرت دینی بود را شهید کردند. این واقعا جنایت بزرگی است و خطاست. این خون دامن آنها را خواهد گرفت؛ بلاشک. تردید نکنند… پدرشان را در خواهد آورد. امیرالمومنین(ع) فرمودند: هیچ چیزی سریعتر از خون به ناحق ریخته اثر نمی کند. مانظایر آن را دیدیم
وظایف روزانه یک مسلمان
وظایف روزانه یک مسلمان
اسلام در جهت هدایت ،رشد وتکامل مادی و معنوی بشر در عرصه های مختلف فردی واجتماعی ،برنامه هایی جامع ومترقی دارد وتمام ابعاد زندگی انسان (فردی،اجتماعی،دنیایی،اخروی ،مادی ومعنوی )را در نظر گرفته است؛همانگونه که مردم را به عبادت ویکتا پرستی دعوت نموده ،دارای دستورات اخلاقی ،خود سازی،احکام،دستورات حکومتی ،سیاسی،اقتصادی ،اجتماعی،قضایی وحتی امور مربوط به روابط بین الملل و…است.
مروری براین دستورات نشان می دهد که انسان موجودی رها شده نیست تا همچون حیوانات تمام همت او خوردن وپرداختن به شکم وشهوت باشد؛بلکه قدرت تفکر واندیشه،اورا به این مهم رهنمون می شود که تفاوت انسان با سایر موجودات ،افزون برعقل وخرد،وظایفی است که توسط آفریننده ی انسان برای او وضع شده است تا با عمل به آنها ،سعادت دنیا واخرت خود را به دست آورد.
در این میان ،انسانهای آگاه در قبال آفریننده خود سر تعظیم فرودآورده ،به وظایفی که اواز آنان خواسته است،پایبندمی باشند؛چرا که انجام این وظایف را کوچک ترین راه سپاسگذاری از او می دانند.
از منظر اسلام،تمام انسانها موظف به انجام واجبات وترک محرمات هستند.
رسول مکرم اسلام صل الله علیه واله تنها مسیر دستیابی به این وظیفه را قرآن کریم وسنت اهل بیت علیه السلام معرفی می فرماید.بر اساس آموزه های دینی ،بخش مهمی از سعادت انسان در گرو رعایت حقوق دیگران است.
امام سجاد علیه السلام به تفصیل این حقوق را بر شمرده است."رساله حقوق” ایشان نشانگر آن است که علاوه بر والدین ،فرزند،همسر،همنشین،همسایه و…از خردسال وبزرگسال،استاد وشاگرد،اعضای بدن انسان و…همگی حق وحقوقی دارند که هر مسلمانی ،باید هر روز در صدد رعایت آن حقوق باشد؛چرا که اینها هر یک نعمتی از سوی خالق متعال اند واستفاده نا صحیح از آنها،علاوه بر آسیبهای دنیوی ،عواقب اخروی بدی نیز به همراه داشت.به عنوان نمونه،انسان موظف است زبان خویش را از دروغ،فحش،غیبت،تهمت،سخن چینی،اهانت،تملق وچاپلوسی و…حفظ کندوگوش را از شنیدن غیبت وهرچیزی که شنیدنش ناروا وحرام است،باز دارد ونباید اعضا وجوارح انسان در مسیر ارتکاب حرام یا تجاوز به حقوق دیگران مورد استفاده قرار گیرند.
افزون بر موارد فوق ،تفکر وتدبر در امور ،تعلیم وتعلم،حفظ تن وحرمت اضرار به خود ،نظافت وبهداشت،زینت وآراستگی ،حسن خلق با خانواده وجامعه،پیوند با خویشاوندان و…از جمله وظایف هر مسلمانی معرفی شده است.
بنابراین ،گام نخست ،شناسایی وظایف ومسئولیتهای دینی است که با مراجعه به متون ومنابع اصیل اسلامی می توان به آن پی برد.علاوه بر وظایف فردی،مهم ترین وظایف اجتماعی یک مسلمان عبارتند از:
1.ارتباط صحیح با خانواده؛
2.ارتباط حساب شده با دوستان؛
3.روابط معقول ومنطقی با محیط (تحصیلی،شغلی و…)؛
4.ارتباط صحیح با جامعه؛
5.ارتباط وتعامل در راستای آموزه های دینی با سایر مردم جهان.
هر مسلمانی در قبال عمر وفرصتهایی که در اختیار دارد،مسئول است.امیر مومنان از رسول خدا نقل می کند که فرمود:"بنده در روز قیامت گام از گام بر نمی دارد،مگر آنکه چهار چیز از او پرسیده می شود :از عمرش که چگونه سپری ساخته ،واز جوانی اش که چگونه هدر داده،واز ثروتش که از کجا بدست آورده وچگونه خرج کرده است،واز دوستی ما اهل بیت".
گزارش نشست روز پژوهش
گزارش نشست روز پژوهش با موضوع چگونه می توان یک تحقیق اصولی نوشت ؟
این نشست در تاریخ 25/9/94 ساعت 8-9:20در سالن حوزه با حضور طلاب حوزه وبا سخنرانی استاد ارجمند سرکار خانم قاسمی برگزار شد .
تعریف تحقیق : پژوهش اسم مصدر از پژوهیدن به معنای جستجو و تفحص می باشد .( لغت نامه دهخدا )در اصطلاح پژوهش پردازش اطلاعات ، یعنی مطالب را از جاهای مختلف جمع آوری کردن و نسبت به مسئله مورد تحقیق ، مطالب جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کرد .( کتاب آقای قرامطی ص28)
پژوهش یک فعالیت علمی باید باشد . فعالیت علمی شامل 1- مطالعه 2- پژوهش باید باشد . مطالعه تتبع است یعنی گشتن و شناسایی منابع و جمع آوری منابع . رابطه مطالعه و پژوهش ، رابطه مقدمه و ذی المقدمه است .شناسایی منابع مقدمه برای تحقیق می باشد .
اولین قدم تحقیق مطالعه است بنابراین روش های مطالعه ، سرعت مطالعه و موانع مطالعه صحیح را باید بدانیم .
ویژگی یک تحقیق اصولی :
1- باید تابع قوانین کلی آن علم باشد .
2- همه جانبه و دارای منابع دست اول باشد .
3- کاملا ریزبینانه و موشکافانه باشد .
4- اجتهادی باشد .
انواع تحقیق براساس هدف : 1- بنیادی 2- توسعه ای 3- کاربردی
فرآیند تحقیق : 1- انتخاب موضوع 2- مطالعه اولیه ( تتبع ) 3- فیش برداری 4- تهیه گزارش و نوشتن تحقیق
روش های شناسایی منابع : اولین منابع مطالعاتی دایره المعارف ها هستند (عمومی: فرهنگ لغت دهخدا – الموسوعه العربیه تخصصی : دانشنامه جهان اسلام ، ایران و اسلام )کتابنامه ها ( نرم افزار کتابشناسی الهادی ) مطالعه ارجاعات و منابع در مقالات ،استفاده از اساتید راهنما و مشاور )
یادداشت برداری : 1- نقل قول مستقیم 2- نقل قول غیر مستقیم 3- خلاصه نویسی 4- توضیح و تحلیل
برای نوشتن باید ادبیات فارسی را بلد باشید .ضعف در نویسندگی دلیل بر ضعف در تحقیق نیست . می توان برای از بین بردن این مشکل به یک ویرایشگر مراجعه کرد .
برای یک محقق خوب بودن آشنایی با کتاب ها وموضوع بندی و رده بندی کتاب ها ، مطالعه صحیح داشتن نسبت به تحقیق مهم است .
سوالات مطرح شده در نشست :
- آیا می توان از دایره المعارف به جای فرهنگ لغت استفاده کرد؟
- چگونه می توان برای تحقیقات درسی تاریخی و تفسیری مقدمه ،چکیده ، نتیجه نوشت ؟
- آیا زندگی نامه ائمه را می توان به عنوان یک تحقیق مورد بررسی قرار داد ؟
- آیا در چکیده نیاز به پاورقی می باشد ؟
- از منابعی که چند نویسنده دارند چگونه باید در ارجاع دهی استفاده کرد ؟
روح دیانت حاکم بر مردم
در قضیه ی 9 دی سال 88 یک نکته اساسی است و آن نکته برمی گردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیم بی نظیر تاریخی در سال 57، همان روح در ماجرای 9 دی نشان داده شد؛ کما اینکه در قضایای گوناگون دیگر هم نشان داده شده، لیکن در 9 دی به شکل بارزی نشان داده شد؛ به طوری که جای انکار و تردید و تامل برای هیچ کس از بدخواهان و دوستان و دشمنان و دیگران باقی نگذارد. آن روح چه بود؟ روح دیانت حاکم بر دلهای مردم بود.
سلام بر مهدی
سلام بر خورشید تاریکی ها وماه کامل؛سلام بر بهارمخلوقات وشادی روزگار؛
سلام بر مهدی
که خداوندعزوجل به امتها وعده او را داده است تا به وجود اوآشفتگی ها را سامان بخشد وبه واسطه او زمین را از قسط وعدالت پر کند.َ
یا مهدی(عج)
گفتم از خود برهم تا رخ ماه تو ببینم
چه کنم من که از این قید منیت نرهیدم
کوچ کردند حریفان و رسیدند به مقصد
بی نصیبم من بیچاره که در خانه خزیدم
گزارش نشست پژوهشی "بررسی شبهات عاشورا "
کربلا و امام حسین (ع) و عاشورا از منظرهای مختلفی قابل بررسی و تحلیل است ، کما اینکه آثار فراوانی که در این زمینه نوشته شده موید این حقیقت است گاهی اوقات به جنبه سیاسی کربلا ، گاهی به جنبه اجتماعی ، گاهی جنبه اخلاقی و گاهی جنبه های تربیتی نگاه شده است .
یکی از محور هایی که درباره عاشورا باید به آن توجه شود و این محور در طول تاریخ بشریت از حضرت آدم (ع) تا ظهور حضرت ولی عصر (عج) ادامه خواهد داشت تقابل حق و باطل است که در زمان حضرت ولی عصر (عج) تقابل حقیقی وجود دارد . در تقابل حق و باطل میانه وجود ندارد یا حق یا باطل .
ما به عاشورای حسینی نگاه مرثیه خوانی و عزاداری و طلب حاجت داریم .نمی توان گناه کرد به امید عزاداری امام حسین (ع) که بخشیده شویم . رنگ و بوی شیعه از ما به مشام نمی رسد اگر از ما نماز و روزه و امام حسین (ع) را بگیرند چه چیزی از ما شبیه شیعه است ؟
سید جمال الدین اسدآبادی ” من غرب رفتم اسلام را دیدم مسلمان ندیدم ، شرق رفتم اسلام ندیدم مسلمان دیدم .” ما متاسفانه آنقدر امیدمان زیاد است که خوفمان نیست .امام سجاد (ع) ” خدایا خوف مرا از امیدم بیشتر کن نه اینکه من به رحمتت بدبینم ،به خودم بدبینم .” آیت الله جوادی آملی ” انسان تا دم مرگ باید خوفش بیشتر باشد ، نزدیک مرگ امیدش بیشتر شود .”
خیلی از مخالفان دین دین دار هستند .عمربن سعد ، شمر ، قاضی شریح ، بلعم باعورا ، برصیصای بنی اسراییل….باید خودمان را در ماه محرم و صفر محک بزنیم که بدانیم در جبهه حق هستیم یا باطل .
برخی از ویژگی های قیام عاشورا
1- اهل حق و حسینی ، به اکثریت نگاه نمی کند .
2- وقتی حق را یافتیم در دنباله روی از آن تاخیر نیاندازیم و سریع بشتابیم .مانند حر
3- نماز اول وقت که باید به آن بها داد
4- عاشورا بهترین مدل بصیرت محوری است .
5- در جبهه حق ، اهل حق اهل حلال خوری اند و شکم ها را آلوده به حرام خوری نمی کنند (انسانی که انرژی بدنش از حرام است چگونه می تواند فکر کند ؟ )
شبهات مطرح شده در نشست :
- آیا زیارت عاشورا سندیت دارد ؟
- در قرآن و روایات گفته شده که لعن نکنیم پس چرا در زیارت عاشورا ما لعن می کنیم؟
- مراسمی که برای حضرت قاسم (ع ) گرفته می شود تا چه اندازه صحت دارد ؟
- حمل و تبرک جستن به علامت های فلزی درست است ؟
- تشت و گهواره گذاشتن و تبرک جستن به آن ها چه حکمی دارد ؟
- آیا درست است که “هل من ناصر ” امام حسین (ع) در هیچ کتاب تاریخی نیامده است؟
- چرا محرم و صفر ( دو ماه متوالی )به عزاداری می پردازیم ؟
گزارش نشست مشاوره خانواده
گزارش نشست مشاوره خانواده
خلاصه ای از سخنرانی سرکار خانم محمدی در نشست حاضر:
راهی که عزیزان شما انتخاب کرده اندراه بهشت است وبرای کسب وجهه اجتمائی وارد این شغل نشده اند،این راه ادامه راه انبیا و اولیاء الهی است وجز کسب اخلاق حسنه ،چیز دیگری را نباید هدف قرار داد،بانوی هدفی که حوزه های علمیه بر عهده دارند بسیار هدف والایی است تمام تلاش مسولان ودست اند کاران حوزه تربیت دختران وبانوان فرهیخته است.
عزیزان !حمله دشمن ،حمله فرهنگی است هجمه او هم خطر ناک است ،بمب اتم هم در برابر بمباران فرهنگی فرزندان شما چیزی نیست،جز مجهز شدن به اسلحه دین چیزدیگری نداریم و این همکاری شما را می طلبد،همکاری شما در قالب تعامل نیکوی شما با همسرانتان است که باعث تعالی شما و خانواده تان خواهد شد.
شغل طلبگی ساعات حساس زندگی همسران شما را به خود اختصاص می دهد؛بعد از کسر ساعاتی که در حوزه به سر می برند، ساعات باقیمانده را در خدمت خانواده می باشند که همکاری مطلوب شما همسران را می طلبد که با رضایت کامل در کنار شما باشند. ،لذا آستانه صبر ما با همسرانمان باید بالا باشد،امروز شما جهاد در راه خدا می کنید همانگونه که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیه)پاسخگوی سوالات شرعی خانم های زمان خود بودند ،همسران شما هم باید پاسخکوی مسائل شرعی خانم ها باشند ،عالمه هایی خواهند شد که خانه های شما را نورانی خواهند کرد،شما و هر کسی که با شما در ارتباط باشدبه تبع خدمات رسانی به همسران خودسعادتمند ،خواهید شد.خانواده آنقدر اهمیت دارد که به صورت مکرر در بیانات مقام معظم رهبری بیان می شود؛خانواده عنصر اصلی است که اگر پایه های آن خراب شود ،جامعه ما سست می شود با در ک اهمیت خانواده به جزئی ترین مسائل آن اهمیت بدهیم، به فرموده پیامبر صل الله علیه وآله نشستن مرد در کنار خانواده از اعتکاف در مسجد بهتر است.
ایشان در ادامه به آیه 34 سوره نساء “الرجال قوامون علی النساء…"استناد کرده وادامه دادند؛اکثر آقایان از آیه زیر فقط بخش “واضربوهنّ” را مورد توجه قرار می دهند در حالیکه بحث ضرب به آخر آیه مربوط می شود در ابتدا ی آیه می فرماید"والتی تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن فی المضاجع واضربوهنَّ"؛"آن دسته از زنان را که از سرکشی آنها بیم دارید پندشان دهید (بعد)ودر بستر ،از آنها دوری کنید و(اگر موثر واقع نشد) تنبیه شان کنید “؛قوامون بودن مردان برای زنان به این معنی نیست که همه امور زن را مرد کنترل کند و زن در امور شخصی خود هیچ اختیاری نداشته باشد،بلکه هدف این است که زن در امور خود با مرد مشورت کند (مثل ارث و…).خانواده اسلامی و دینی نه شرکت است و نه اداره ،بلکه نظام است،مناسب ترین نظام برای تامین نیازهای مادی وروانی بشروبهترین بستر را برای تامین امنیت وآرامش روانی اعضا،پرورش نسل جدید واجتماعی کردن فرزندان وبرآورده ساختن نیازهای عاطفی افراد فراهم نموده است.
هر انسانی از جهت اینکه انسان است نقطه ضعف هایی دارد اما لزومی ندارد که همسران این نقطه ضعفها را به رخ هم بکشند بلکه باید طوری باشد که احساس رضایت همیشگی بین همسران باشد،سازش به معنای تفاهم ودرک طرف مقابل است،وقتی طرف مقابل را بفهمیم یعنی اینکه من خودم ،مثل طرف مقابل شوم.خانواده دینی یعنی اینکه کانونی برای ابراز محبت،تخلیه عواطف،نیکوکاری و…است حتی اگر می خواهید صدقه ای را دهید اول از خانواده خود شروع کنید.
.
جلسه مشاوره تحکيم خانواده
امام حسن مجتبی (ع) : هیچ قومی بایکدیگر مشورت نکردند مگر آنکه به راه پیشرفت خود رهنمون شدند .
جلسه مشاوره به منظور تحکیم خانواده ، روز پنج شنبه 14/8/94 ساعت 15:30 - 17 در حوزه بقیه الله الاعظم (عج ) برگزار می گردد. از علاقه مندان جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید .